BP

22 feb

BP – voor ingewijden – heeft het weer voor elkaar. Gistermiddag stopte een arrestanten wagen voor zijn woning en met drie man sterk liepen de wouten zijn voordeur bijna plat. Of meneer maar mee wilde komen want hij had nog 3 weken brommen tegoed. Dat zat er wel een keer in, en het viel mij mee dat ie niet midden in de nacht van zijn bed gelicht werd zoals dat in NL de gewoonte is. Een stuk socialer. Maar de agenten kwamen zonder BP de deur uit lopen. Om je te bescheuren. Hij heeft zich er blijkbaar weer uit-geluld. Bij twijfel niets doen is het devis vaak op het platteland. Die agenten komen immers ook uit de buurt, en zijn daarom meestal niet al te drastisch.
Zal ik hem eens bellen om, weetgierig als ik ben, te informeren wat dat allemaal was. Neuh, dat hoor ik vanzelf wel. Een golf van kwebbel kwebbel ging natuurlijk meteen door het dorp heen. Want ik werd in no time gebeld door iemand aan de andere kant van het dorp of ik wel wist dat de pliesie buiten stond voor de woning van mijn ouvrier! En het mannetje van Scheffer dat de muur nog kwam naschuren en afsmeren wist ook nog te vertellen dat er gisteren een helikopter heel laag over het bos van Mailleroncourt had gevlogen. Wat die gasten dan wel niet zochten, want er hing een tros aan camera’s onder. Zo gaat dat hè. Weet ik wel dat BP in allerlei zaakjes verwikkeld is, maar zware kriminaliteit reken ik hem niet aan, alhoewel. Maar de man is altijd zeer aimable tegen mij, daar niet van. Vertrouwen doe je hem natuurlijk voor geen cent, en ook niet verwonderlijk naarmate steeds meer van de waarheid uit zijn verhalen gedestileerd kan worden.

Het begint altijd als: “Je vous dis franchement M. Robat” (om u de waarheid te vertellen…) en dan komt er weer een verhaal met slechts een kern van waarheid erin. Gelukkig heeft BP niet zo’n goed geheugen dus iedere keer liegt ie net weer ff anders. En iedere keer hoor je weer een verschil. Waardoor je het echte verhaal bij elkaar kunt puzzelen. Als je maar geduld hebt.

Zo ook het verhaal waarvoor hij uiteindelijk nog 3 weken moet (na)zitten.

  • Al eens eerder geblogt dat BP iemand een dreun heeft verkocht, feit. 
  • En dat ie daarvoor een paar jaar gezeten heeft, feit. 
  • Omdat ie BP geld schuldig was en niet wilde betalen, feit. Een boel geld, 1020 euries, feit? Hier kan ik me wel iets bij voorstellen. BP is een ramp op twee benen en de kwaliteit van zijn werk laat vaak te wensen over. Tenminste als je hem niet voortdurend in de gaten houdt en er bovenop blijft zitten. Een fransje is dan zeer resoluut als ie ontevreden is, en betaalt dan gewoonweg niet. Wordt hier vrij normaal gevonden.
  • OK jij niet betalen dan ik jou een dreun verkopen dan regelen we dat zo wel, feit. 
  • Een dreun? Nee je slaat niet iemand met één klap 87% invalide, maar dat kan verkeren. Dat percentage heeft ie tijdens zijn proces gehoord. De fransjes zijn zeer meticuleus wat dat betreft, alles wordt tot op de letter vastgelegd.  Het zal dus wel een flinke mat partij zijn geweest, de man is nogal driftig. Dat het slachtoffer invalide is, feit. 

Geweldig dit soort puzzelwerk!

Maar ja een vos verliest wel zijn haar maar niet zijn streken. Dus na zijn “hotel gratuit” (bajes) periode ging ie recalcitrant tegen de stroom in herhaaldelijk de mist in. Zonder rijbewijs rijden,    dat was ie kwijt als gevolg van zijn proces. Onder invloed – hij is natuurlijk wel een alco nietwaar? En er zullen wel meer akkefietjes zijn geweest, heus wel. Dat peur ik er ook nog wel uit. Zit ie ook nog keihard te beweren dat ie nu echt heus waar geen scheve schaats meer rijdt. Zie hem dat nog zo vertelen, op die stoel naast de kachel. Wat een schijnheil, je zou er bijna nog in geloven ook. Window dressing voor zijn zoontje bedacht ik me, want die zat er bij. Maar dat terzijde.
Afijn, een tijdje geleden stond ie opnieuw voor het hekje en de rest van zijn straf moet hij nu ook uitzitten. Zijn rijbewijs is BP nu permanent kwijt en dat autootje voor zijn huis staat nu wel weg te rotten. Tsja je moet je nu eenmaal ff gedeist houden als je net uit de bajes komt. Je moet eerst weer wat credit opbouwen, dat is natuurlijk tegen dovenmans oren gezegd. Kan ook best wel begrijpen dat je lak hebt aan het systeem als je een paar jaar hebt moeten vergooien in de bak als je van mening bent dat je in je recht stond. Afijn na lang getouwtrek moet ie nu uiteindelijk toch het hotel gratuit weer in.

foto: uploader.be

Aanvankelijk zou dat een enkelband worden. De electronische variant dan wel. Nu had ie me eerder al een stoer verhaal verteld dat ie een rechter had weten te overtuigen dat ze helemaal fout zaten met hem een enkelband aan te meten. En dat hij het niet hoefde te pikken om zo geschofferd te worden, of ie nu een crimineel was of niet. Jawel, verhalen genoeg bekend over magistraten die je minder dan het stof waarover ze lopen behandelen. Dat deel van het verhaal neem ik dan maar voor wat het waard is. Blijkbaar kreeg hij daar ten gunste van de twijfel weer een paar weken uitstel door. Maar het apparatsky maalt langsam aber sicher. Vandaag kwamen ze hem dan toch maar eens ophalen om een kamertje in het hotel te gaan bezetten. Ze hadden nog net een plekje vrij.

En verrek vanavond kwam ie “afscheid” nemen. Hij moest zich namelijk maandag melden bij het cachot. Maar hij had alles netjes geregeld vond ie, en volgende week zou iemand geld komen brengen voor de huur van het schuurtje. Tuurlijk joh! Eerst zien dan geloven.

VERKOOP
Maar hij zag er wel als door een ringetje te halen uit. Voor zijn leeftijd en tekenen van alcoholisme bijna wel patent. Hij liet zich van zijn beste kant zien. Zijn zoontje Alexander was ook nog mee. Waar dat voor diende? Nou ja een charme offensief volgde. Daarvoor dus.
Hij wilde weer een lam kopen net als voorgaande jaren. Had ik hem vorige week een prijs voorgesteld die nogal hoger lag dan vorig jaar. Maar wel marktconform. Uiteraard hevig en langdurig protest. Ja maar vorig jaar was de prijs veel lager. Daar kwam ie nu weer over praten. Begon ik met: vorig jaar kende ik de prijzen niet echt, nu wel. Je betaald gewoon 100 euries net als ieder ander de gangbare marktprijs gaat betalen van 5.82-6.50 euro de kilo koud geslacht gewicht.

Haalde hij een prijslijst uit het abattoir uit 2009 uit zijn zak. Mooi zei ik dat is in ieder geval wat. Want we hadden afgesproken dat we dat op het internet zouden opzoeken en dat dat de prijs zou worden. Bleek ik er niet ver naast te zitten. Behalve dan dat het werkloon verrekend is in dat koud geslacht gewicht. En dat ie daarom wel wat korting verwachte. Maar zei ik het is een lijst uit 2009, we zijn nu twee jaar verder en de grafiek is stijgend. Bovendien de prijs die jij nu noemt is de prijs van uit 2005, je moet de grafiek wel goed lezen hoor! Darmee zou de prijs opnieuw naar 120 euries gaan. Een waterval van onduidelijk gemompelde bezwaren, gekreun. En om hem eens goed te jennen zei ik tegen zijn zoon, afspraak is afspraak hoor!

(Afijn om wat recentere gegevens te vinden had ik wel iets meer tijd nodig en eindelijk dit gevonden, shit waarom doen die fransjes zoveel moeite om de gegevens waar het werkelijk om gaat zo te verstoppen!)

Dus wat denk je van 90 euries? Ho, ha neuh, dat gaat echt niet hoor. Die arabieren had u vorig jaar een veel groter schaap voor 90 verkocht. Opnieuw, ook toen wist ik de preciese prijs niet. Nu wel. Vorig jaar heb je dus een prijs gehad die gelijk stond aan diefstal. Geweldig zoals die man toneel kan spelen – die gespeelde onschuld – rijp voor het théatre national. Hij is gewoon niet te vertrouwen simpel zat, of is het dat ie handig gebruik gemaakt heeft van mijn onwetendheid. En nu die grafiek op zijn eigen manier interpreteert. Aan de andere kant: handel is handel. Toch bleef hij maar op die 60 euries zitten voor een lam van drie maanden, en naar zichzelf rekenen. Met zo’n onschuldig gezicht, dat je er bijna wee van zou worden, zat ie keihard te beweren dat dat veel te duur was. Na veel leut en gejoel, maar quasie serieus, 20 x 6 is toch echt 120 hoor. er moest toch een beetje humor bij zijn, uiteindelijk de prijs afgemaakt op 75, omdat jij het bent. Maar alleen als het een ram is, want de agnelles wil ik eerst kunnen selecteren. Daarna volgde wel 10 keer 75 hè, 75. Want hij kon zijn geluk natuurlijk niet op en was bang dat ik me zou bedenken. Maar ja een deal is een deal. Ik zei: de volgende keer betaal je echt de marktconforme prijs. En later, na urenlang op het internet zitten speuren, fransjes maken relevante info zo makkelijk vindbaar hè, bedacht ik me het volgende. Die 75 is niet eens zo’n slechte prijs want je moet toch al wel snel 20 euries voor het abattoir neerleggen. Een besparing voor hem, en geen gezijk met die registratie burokratie van de schapen voor mij.
De volgend keer maken we het denk ik af op 95 en dan zijn we denk ik allebei wel tevreden.

POMP
Had ik nog een klein puntje van een gedémonteerde pomp… die nu rammelde en schroeven die niet goed zaten. Natuurlijk eerst ontkennen. Na veel zeveren wilde hij dat wel betalen, om de goede verhouding niet te verstoren. Tsja waarom ontken je dan eerst als je daarna aanbiedt de schade te vergoeden? Om de goede relatie te bewaren, zei ie. Mijn zolen, denk ik opnieuw. Begint ie: “We hebben elkaar altijd gerespecteerd” met nog meer geslijm eromheen. Wordt ik altijd een beetje kriegelig van, zo duimendik. Inwendig zakte mijn broek af. Krijg nou wat. Respect moet je verdienen, en jij hebt nog een hele lange weg te gaan beste man! Maar dat hield ik ook maar binnen.
Afijn. Na een uurtje heb ik hem een prettige vakantie toegewenst in zijn “hotel gratuite“. Die zien we een maandje niet terug. LOL.

NOVELLE
Zo langzamerhand kan ik een wel novelle over hem vol pennen. Door gewoon alles op de blog samen te rapen, te rangschikken, herschrijven waar nodig, beetje bloemrijker misschien, en voilá. Dan nog iemand vinden die er iets als correct nederlands uit kan persen en volgens mij wordt het dan wel wat. Maar alle gekheid op een stokje, wie leest die nonsens nu over een kruimeldief en randkrimineel. Zeg maar zelf.
Als een soort achteraf gedachte denk ik weleens: nu hij zelf ook internet heeft is het maar goed dat Google de zaak zo krom vertaald anders stond ie zich hier nu wel op de stoep te beklagen.

Plaats een reactie